Som tidligere protokollført er tirsdag er min søndag. Men annen hver søndag er også min søndag. Det gir meg 1/2 ekstra søndag i uken.

Denne søndagen vies til Prosjekt Vinyl.

Jeg skal ligge på gulvet og høre på gamle LP’er. Studere platecoveret i barnslig, lykkelig detalj. Se lenge på bildene. Gjette hvem som er hvem. Finlese sangtekster og annen vedlagt informasjon. Du vet. Du husker.

Akkurat denne seansen fra ungdomstiden har jeg savnet veldig. I dag skal jeg prøve å hente den opp igjen. Men det blir nok ikke helt det samme nå som da man bodde hjemme hos mor og far og hadde vegg-til-vegg teppe i de fleste rom. Dengang var det helt ok å ligge på gulvet timer i strekk.

Nå for tiden har man steinfliser og klarer i høyden 10 minutter. Eller parkett. Eller linoleum (nei…det er det vel ikke så mange som har lenger…) men uansett. Gulvene er hardere nå enn før. (En litt rar faktasetning, men ikke desto mindre sann.)

Man ligger ikke godt. Man ligger tvert imot vondt. Av flere årsaker:

I dag (i motsetning til den gang) har man bryst. Derfor er mageligging på steingulv/parkett/linoleum (nei det var sant, ikke linoleum) knyttet til et distinkt innslag av sterkt ubehag. Og – man har ikke det samme fokus som før. Nå blir man distrahert av støvdotter (å milde himmel – jeg MÅ støvsuge snart) Eller kanskje rett og slett bare fordi man fryser.

Det trekker langs gulvet. Faktisk trekker det så mye at det kan snakkes om flau vind.
I dobbelt forstand. Jeg skammer meg. Jeg skulle ønske jeg kunne ligge på gulvet og glemme alt annet og bare synke hen i musikken og platecoveret og ikke bry meg om værforholdene der nede, ikke bry meg om hva som skraper og ikke skraper i gulvet, og bare la støvdotter være støvdotter uten å knytte noen direkte linjer mellom dem – og meg. Distanse fra omverdenen. Intenst fokus på musikken. Så den blir håndfast og nærmest kan spises. Konsumeres. Inhaleres. Som en omvendt blødning. Man får. Noe man skal ha.

Vinyl. Krapyl. Rekyl. Pryl. Kanyl (lite rør til å tappe kroppsvæske eller injisere legemiddel) Bryl. Spyl. En utrolig spiss syl. Et veldig høyt hyl. (i den rekkefølgen) Kaffe med påfyl. For sikkerhet skyl. Centyl (legemiddel mot høyt blodtrykk). Gyl (Tingvoll, Møre og Romsdal), Hotell Tyl (Praha) Salisyl…syre (organisk syre, virker smertestillende, febernedsettende og hemmende på betennelsesreaksjoner. Brukes også mot vorter.)

Og her er vi inne på én av de tre skumleste tingene ved oppvekst: Krig (generelt sett), Rodelkjelker (bak oss i Korken) og  – verst av alt – Vorteblod.
(Enkelte vil tilføye: Jan Teigen)