Med mye hår og romslig boblejakke har man ganske stor dødvinkel.


Ting skjer på bakkenivå som jeg ikke får med meg, særlig i en 180 graders snuoperasjon, da er blindsonekvosensen svært høy, jeg vil anslå den til omlag 50%.

90- og 45 graders retningsendringer kan også være kritiske, særlig hvis det er glatt ute eller telefonen ringer samtidig, eller begge deler. Estimerer det til en rundt 30% svekkelse, give or take.

Etter laseroperasjonen (a clockwork orange-style) har jeg det som kalles Supersyn. 100% på høyre øye og 110 % på venstre.

Det høres jo unektelig snasent ut, litt actionhelt-aktig, men det såkalte* (se stjernemerking helt helt nederst på siden) supersynet har vist seg å være en optisk sannhet med modifikasjoner. Jeg vil nærmest gå så langt til å kalle det et optisk bedrag. Men det er jo egentlig noe helt annet: Når man betaler 15.000 norske kroner for et par solbriller med styrke i glassene, DA er det et optisk bedrag. Eller ikke. Mulig du så feil. DA er det et optisk bedrag. Hvis det sto 25.000, så var det et optisk dobbeltbedrag. (Greit-greit-greit jeg skal gi meg.)

Det jeg egentlig mente er at supersyn viser seg å være avhengig av vær, klær, hårsveis OG lengden på båndet til hunden.

Akkurat det tror jeg ikke øyelegen min vet.

Eller andre oftalmologer (ja faktisk) for den saks skyld. Skal vedde på at de ikke hadde det på pensumlisten sin da de gikk på oftamologskolen. Jeg etterlyser en ny lærebok i oftalmologi (jeg skjønner godt hvorfor dette ordet aldri brukes, klarer nesten ikke skrive det en gang) der det fokuseres på vinter, store boblejakker, langt uregjerlig hår, glatt føre og håndtering av mobiltelefon ut/inn lomme samt et eget kapittel eller kanskje en helt egen BOK om hund i bånd (inklusive formler alla Båndlengde/dødvinkelkvosens/psi/pi/my ganger ditt og datt er lik osv.)

Det som skjer (jeg har fortsatt sår skulder og kink nakke (kink nakke?) ) er at hund i bånd ofte ser katt på andre andre side av gate. Her er sekundene kritiske. Hund krysser eier i blindsonen og bykser ut i trafikkert vei, eier har boblejakke og hår, ergo stor dødvinkel, minst 50% som vi var inne på tidligere, kanskje telefonen ringer også, ergo rekker ikke vedkommende hundeeier holde igjen båndet tidsnok og slik hindre katastrofe. Blindsonen forlenger reaksjonstiden med – si – fem sekunder. Telefonen bare forvirrer. Likevel: Dunk – hvin i bremser – piv / klynk – og så – dødsens stille. Eller: Dørgende stille. Hvor Dørgende egentlig kommer fra, vet jeg ikke. (Vent. Googler). Fant ingen ting. Språkrådet registrerer at Dørgende Stille er i bruk, men kommenterer ikke.
Bare for å ha sakt det: Doffen Dævva IKKE. Eller: Ninja lever og har helsen.
Det med piv og klynk og sånn var bare språklig garnityr, ladet onomatopoetikon tilført for å skape litt løgn liv i saken. (Les: død). Uansett – det var ment hypotetisk. Det med Supersyn derimot, er IKKE hypotetisk, det er helt praktisk og sant, så også dødvinkler og blindndsoner og dødsoner og blindvinkler og hele smørja. (Hva ER det jeg skriver…)

Illustrasjonen under viser prosentvis nedsatt synsfelt, utregnet av matematiker-sønn, som lo hjertelig av mine hjelpeløse forsøk på formler.

Her har vi altså korrekt fremgangsmåte:
Du måler avstanden fra ansiktet og fremover i rommet til hettekant, deretter avstanden i ditt faktiske synsfelt (hettekant til hettekant vannrett) og deler på to. Disse sifrene setter du inn i  formelen og regner ut. En vanlig kalkulator takler ikke dette regnestykket, men med en grafisk kalukulator – går det heller ikke, du må ha en datamaskin. Og det har du jo.

Som du ser av plansjen er han litt gal. Men han har nok rett. Han pleier å ha det. Legg spesielt merke til at han i utregningen har tegnet et øyeeplet sett ovenfra. Sin mors øyeeple. Ikke så veldig rart jeg er stolt av den karen.

*Såkalt. Min eldste sønn påpekte tidligere i dag at ingen sier «såkalt» lenger. Virkelig? Er dette sant? JEG sier det da….tror jeg…men kanskje jeg sa det nå, her i dette innlegget, nettopp fordi han akkurat hadde minnet meg på uttrykket, kanskje jeg egentlig hadde glemt det. Ikke godt å si. Hvis jeg gidder, finkjemmer jeg alle innleggene mine (stønn) for å se hvor/når jeg sluttet å bruke «Såkalt». Forskning er ikke alltid gøy. Men noen må ta ansvar.

Jeg sier det igjen – hva skulle du gjort uten Dr. Borg. Det hadde nok blitt veldig veldig vanskelig å være deg hvis ikke jeg….du vet. OK. Glem det.