Man vet aldri. Det er det som er.

Merkelig nok har jeg vent meg til å stole på min egen dømmekraft.
Dette, mine venner, er et mysterium.

For jeg tar jo feil hele tiden. Likevel fortsetter jeg å feste ukritisk lit til min egen dømmekraft, selv om 40 års erfaring viser én eneste ting: Jeg tar feil.

Hver gang jeg tror jeg vet noe, er det feil. Helt konsekvent, hver eneste bidige gang. Ingen ting er noen gang sånn som jeg tror. Aldri.

Ja jeg er gravid.
Nei jeg er ikke gravid.

Ja jeg er gift.
Nei jeg er ikke gift.

Ja jeg skal flytte.
Nei jeg skal ikke flytte.

Ting er ikke så bra som jeg tror, ikke så dårlig som jeg tror, ikke så skummelt som jeg tror, ikke så ufarlig eller uskyldig som jeg tror, ikke så lett som jeg tror, ikke så vanskelig som jeg tror, ikke så gøy som jeg tror osv. osv. Likevel fortsetter jeg å stole blindt på denne tøvete troen, hver dag, hver time, hvert minutt, hvert sekund.
Selv om den fører meg så grundig bak lyset som det er mulig å gjøre.

Dette har jeg per her og nå bestemt meg for å godta.
Og jeg skal godta deg med glede, for det er helt greit, for det er sånn det er.
Jeg hengir meg motstandsløst til livets stille resignasjon og lar det være som det er.  Fra nå av skal jeg bare flyte med. Uten å kjempe for å se noe slags mønster eller orden eller kalle noe for én ting og noe for noe annet, uten å dømme noe som bra og noe som dårlig eller ønske meg et spesielt utfall den ene eller andre veien. Det er som det er.
Og det er (som sagt) helt greit. For det er (som sagt) sånn det er.

Ergo erklærer jeg herved – OK

Det er mitt statement. OK. Det er helt OK, jeg gir opp, det er den eneste sinnsfriske måten å håndtere det på.

«Joa. Jeg tror jeg er sulten. Men hvem vet.»

«Neida. Jeg tror ikke jeg skal okkupere Vestbredden. Men hvem vet.»

Det eneste man kan være helt sikker på, er at man ER.
Hvem man er, hvem alle andre er og hva som faktisk foregår, hva som kommer til å hende, om det på sikt vil vise seg å være bra eller dårlig, for deg eller for noen andre, det er mildt sagt i det blå.

PS: Antagelig tar jeg helt feil i alt dette. Men det er helt OK.