«Hva hjelper det at jeg synger med innlevelse
når hele orkesteret motarbeider stemingen!»

(Man skal aldri stå tilbake for et aldri så lite Knut Gribb-sitat. Særlig i utide.)

Som gammel Nena-fan er det meg en utsøkt glede å dele «Ich werde Dich liben» fra dobbeltalbumet «Cover Me», som (ikke overraskende) inneholder diverse coverlåter, tolket av den vakre, særegne Nena-stemmen, udødeliggjort etter den utrolig bråkule partysangen «99 Luftballons» fra en gang på 80-tallet.

Jeg elsket den sangen som bare en liten pur ung ripsbryst-pikelill kan elske, dypt, inderlig og uten omsvøp. Min verden falt i grus da en klassevenninde på Hovseter Ungdomsskole sjokkerende nonchalant og liketil og as-a-matter-of-fact’lig slemgbemerket ut i fuktig gymgarderobeluft: Nena er død. Overdose.

Jeg gråt i dusjen. Da var det ingen som så det. De ristende små skuldrene ble kamuflert i et simulert hosteanfall. Alt håp var ute. Nena var død. Men det var hun jo slett ikke, fikk jeg greie på flere år senere, da jeg ikke var så pur lenger, puppene var større og sånne ting ikke virket særlig viktig.

Nå, littformangeogtjue år etter, skal vi høre Nenas coverversjon av en gammel Shadows-låt (Theme for young lovers) med tekst skrevet av ingen ringere enn Marlene Dietrich.

Finn Bjelke i Herreavdelingen konkluderer med at damen må ha vært ravende dritings da hun skrev denne teksten, for den er ikke spesielt god, til gjengjeld er den full av patos og Gammel Dansk. (Hirr-hirr. Tror det er det de sier i danske tegneserier i stedet for ha-ha.)

Men hva bryr vel teksten meg og mine gelikter, vi kan ikke det skapte fnask (die schapten fnasken) av det tyske språk, annet enn opplagte fraser som Achtung! og Schnell! og Fingerspitzengefuhl og an-auf-hinter-in-neben-über-unter-vor -zwischen og andre rallende upraktiske strofer man beklagelig vis fyller hjernekisten sin med.

Altså – kjør Nena «Ich werde Dich liben», men vær nådig, dette var den eneste versjonen jeg fant på you-tube, den er dønn kitschig og grusefull, New Age Flower møter klissen legeroman møter fjortis-poster møter dårlig parfymereklame fra østblokkland. Men la det stå til. Vær svær. Se stort på det. Eller lukk øynene. Hør på sangen. Den er HELT nydelig.