Vi kjører skurtresker over nervetrådene, harver opp gørra, løfter gamle steiner og dissikerer de ekle små krypene som kravler der nede i mørket. Velkommen til vårt nyttige hjelpeprogram for hverdagstrøbbel, motto: Med ondt skal ondt fordrives.

I dag: Stress

Hvis du tror problemet er stort nå – bare vent til vi har løst det

Jeg har egentlig ikke tid til å skrive dette. Jeg har alt for mye å gjøre. Jeg har i alle fall ikke tid til å ta den telefonen, de kan legge igjen beskjed på svareren. Jeg snakker ikke med noen lenger. Livet har blitt en lang rekke korte, konkrete beskjeder. Og alle klager på humøret mitt. MEN DET ER DA FOR HELVETE INGEN TING I VEIEN MED HUMØRET MITT! Det spiller forresten ingen rolle, de kan tro hva de vil, jeg har ikke tid til lange forklaringer. «Beklager du, jeg sitter og skriver nå, kan vi snakkes senere?» tar cirka fem sekunder å si. På den tiden kunne jeg jobbet med viktige ting, fem sekunder i telefonen er verdt nøyaktig trettito tastetrykk på keyboardet. Stilt opp mot hverandre er det et enkelt valg fra mitt ståsted.

Som moderne stressede mennesker er vi selvfølgelig aggressivt innstilt mot alle som sier at begrepet «jeg har ikke tid» er en illusjon. De sier at tiden er der, det gjelder bare å prioritere og disponere den riktig. Vi gir dem en stor porsjon «nei» rett i fleisen og roper at sånt intellektuelt erkesludder kan stappes. Det er klart man kan ha liten tid. Når det tar mer enn 24 timer å bli ferdig med alt vi absolutt MÅ ha gjort i løpet av døgnet, har man per definisjon liten tid. Ikke for mye å gjøre. Det blir aldri for mye å gjøre. Livet er kort. Det er det som er problemet. Tiden er for liten. Vi hjelper deg denne uken med å takle stresset, utvide tiden, tøye og strekke den så du får gjort det du skal.

Symptom: Stress
Lidelse: Arbeidsbyrde
Løsning: Mer stress

Å løse stress med stress kan med en gang høres litt feil ut. Jeg vet du egentlig ikke har tid, men stopp et øyeblikk likevel, det er faktisk veldig logisk: Stress består vanligvis av tre komponenter. For mye jobb, for lite søvn og en diett på kaffe og sigaretter. Når vi får mer å gjøre, løser vi det med å aputere vårt sosiale liv. Så kutter vi ytterligere ned på søvnen. Men til slutt står man der og kan intet mer få gjort. Maktesløs. Og det er det man blir stresset av. Skikkelig stresset, altså. Nå snakker vi hard core her. La oss med dette få presentere et konsept som vil intensivere de daglige gjøremål og gi deg mer tid. (Til mer stress). Det eneste du trenger, er å ha den rette instillingen, samt et skudd espressokaffe med masse sukker én gang i timen.

Program for arbeidskomprimering:
Lufte hunden og pusse tennene samtidig. Få et ekstra kvarters søvn i dusjen. Spise middag og dessert på en gang (reker i vaniljesaus) mens du leser et referat og tar en viktig telefon. Gjør styrkeøvelser i polkøen, jogg på stedet hvis du blir ferdig før det er din tur. Kryssbooking: Sitte i møte mens man tar et annet møte verbalt over telefonen med den ene hånden og sjekker mail med den andre. Bruk gjerne ankelvekter og ta kneløft under bordet. Det er utrolig mange tidkrevende ting man kan slå sammen, gunstige, tidsbesparende fusjoner som gir heftige synergieffekter. Den gode sirkel er i gang. Tid blir et gummibegrep.

Arbeidskomprimering for viderekommende:
Kjøp en skyggelue av den sorten morsom ungdom bruker til å feste ølbokser i, med sugerør ned til munnen. Fyll boksene med en blanding av like deler XL-1, sterk kaffe, sukker og tomatsuppe (uten krutonger). På denne måten kan vi ta til oss næring og låne litt ekstra energi, jevnt og trutt hele dagen. Vi har eliminert alle spise- og kaffepauser. Tissepausene tar vi hånd om ved den telefon til det medisinske svartemarkedet, som hjelper oss å sette inn et kateter. Man kan også velge å gå for utlagt tarm, såkalt colostomi. Neste skritt er å kaste ut kjæresten, for å slippe å «snakke om det». Vi legger inn en tidsbestemt kode i datamaskinen som er programmert til å komme med kjærlighetserklæringer to ganger i døgnet, og overlever følelsesmessig på det. Når vi absolutt trenger et par timer på øret, kan vi bare lene oss fremover i kontorstolen. IKEAs nye høstkosept er nemlig oppblåsbare møbler, vi fant et fint tastatur på rad F-8 i underetasjen, som er ganske godt å sove på. Du kan velge mellom flere effektive vekkemeldinger, tilpasset din personlige angst: «DU HAR BLITT TRE TIMER OG FØRTI MINUTTER ELDRE» eller «DEADLINE OM TYVE MINUTTER, DETTE KLARER DU ALDRI» eller «NÅ KOMMER SVIGERMOR MED FRUKTKAKE».

Jeg går god for dette programmet. Jeg har personlig testet det i 24 timer.

Etter å ha vært hos doktor Schistad og fått stadfestet en hvilepuls på 100 blank, jeg er veldig stolt av dette, gikk jeg en seiersgang rundt kvartalet ved Røde Kors Klinikken for å markedsføre det som etter hvert er blitt selve symbolet på det populære arbeidskomprimeringsprogrammet: Skyggeluen med spesialblanding. Jeg hilste stolt med luens nye påsydde filt-hender, for anledningen, som klappet begeistret når jeg dro i en snor på innsiden av jakkeslaget. Jeg tok noen entusiastiske slurker lunch, skrev ned noen betraktninger på notisblokken og fyrte opp en sigarett i samme slengen, da jeg plutselig fikk en glimrende idé. Hvorfor ikke legge seg på alle fire og kaste opp en stund? Så gjorde jeg det.

Derpå fulgte et par timer jeg ikke riktig kan stå til rette for, med høy klippehastighet og en del zooming, hvorpå jeg plutselig fant meg selv tilbake i kontorstolen i ferd med å begå denne artikkelen. Selv om jeg egentlig ikke har tid. Men det hviler et tungt sanfunnsansvar på mine skuldre. Dette er stress-visdom på høyt plan som må deles med alle døgnville c-mennesker der ute, som synes 24 timer i døgnet er en dårlig vits og er villige til å gjøre noe med det. Jeg har med dette tatt meg bryet. Selv om det akkurat i øyeblikket virker mye viktigere å utarbeide et nytt og banebrytende program for effektiv selvutslettelse, som innebefatter kapittelet «røyk med kaffesmak. Dø dobbelt så fort». Dette programmet kjører jeg neste uke. Hvis det ikke virker.

Jeg legger meg nedpå litt, jeg.

Bestilling av skyggelue skjer til Dr. Borg, Bedringens vei 5, Oslo, New York og Bankok samtidig.